Mon. Feb. 8, 2016 Multilingual Playgroup Report / 2月8日(月)多言語子育てひろばを開催しました



On Monday, 8th of February, 2016, Jafore's Multilingual Playgroup was held at Hokkori Heart Demachi.

38 participants from Finland, France, the United States of America, the Islamic Republic of Afghanistan and Japan enjoyed chatting and information exchange. Members of Paruyon, Foriegn Womens Associationa also visited our playgroup.

We sang a song "Hello to All the Children of the World" first. This song include "Hello" in 9 languages.

This time, we made a map of "Naraigoto -Lessons". Participants introduced and recommended after school lessons and enrichment classes for parents around their neighborhood. It was very useful to exchange about information each other. Aikido, Swimming, Rhythmic, Gymnastic, Japanese Drum, English, Calligraphy class, etc. There were about 20 places.

After that, we had a counting time. A father from France taught us how to count from 1 through 10 in French language. Everyone tried hard and enjoyed pronunciation of French numbers.

In story time, Nina-san from Finland read an Finnish book "Kurkkaa! VARIT". Children were very excited about colorful animals, fruit and car story.

Next Multilingual Playgroup will be held on Monday March 14th 2016, from 10:30 at Hokkori Heart Demachi. We're looking forward to seeing you again!

ーーーーーーーーーー

2016年2月8日月曜日、「多言語子育てひろば」を開催しました。フィンランド、フランス、アメリカ、アフガニスタン、日本から38名の参加者がありました。また、今回は外国人女性の会「パルヨン」のニーナさんがいらっしゃいました。

まずはじめに、9ヶ国語で「こんにちは」が入っている歌を歌いました。

次に、今回のテーマ「習いごと」についての情報を分かち合いました。付箋に知っているならいごととその場所を書いて地図に貼り、おすすめ習いごとマップを作成しました。合気道、プール、新体操、タイコ、英会話、習字等、興味深い習いごとの情報が20か所ぐらい出そろいました。


今回のカウンティングタイムはフランス語。フランス人のお父さまが、1から10までの数字の数え方をとても楽しく教えてくださいました。

絵本の時間には、フィンランド出身のニーナさんに、フィンランド語の絵本「Kurkkaa! VARIT」を読んでいただきました。色彩感覚豊かに動物や乗り物、果物の名前を学べる絵本で、子どもたちは大興奮していました。

次回の「多言語子育てひろば」は、2016年3月14日(月)10時半から、ほっこりはあと出町にて開催します!お会いできますことを楽しみにしております!